سیـاه دانـه یکی از ادویـه هایی هست که اغلب درون ترشیجات از آن استفاده مـی کنیم و دارای طعم تلخی است.

نحوه مصرف سیـاه دانـه

این ادویـه دارای خواص درمانی بسیـاری هست و بومـی جنوب غربی آسیـا مـی باشد. روغن سیاه دانه در منزل سیـاه تخمـه، روغن سیاه دانه در منزل سرنیچ سیـاه، سنوخ سیـاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی نام های دیگر سیـاه دانـه است. روغن سیاه دانه در منزل درون این مطلب قصد داریم درون مورد نحوه مصرف این ادویـه پرخاصیت بیشتر صحبت کنیم.

طرز تهیـه دمنوش سیـاه دانـه:

یک قاشق غذا خوری سیـاه دانـه را درون یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یـا ۱۰۰درجه سانتی گراد بـه آن اضافه کنید و اجازه دهید کـه به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. درون صورت تمایل مـی توانید از عسل به منظور شیرین آن استفاده کنید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه با عسل

۱- معجون بـه نسبت یک قاشق غذاخوری سیـاه دانـه و  نیم کیلو عسل تهیـه شود ،

۲-سیـاه دانـه بایستی آسیـاب شود وگرنـه تاثیر چندانی نخواهد داشت ،

۳-سیـاه دانـه لازم است بلافاصله بعد از آسیـاب شدن با عسل مخلوط شود وگرنـه تحت تاثیر هوا خواص مفید آن تغییر یـافته و کاهش مـی یـابد ،

۴-  هر روز صبح و شب یک قاشق مرباخوری همراه با یک لیوان شیر یک ساعت بعد از صبحانـه و شام مـیل شود

با استفاده از سیـاه دانـه املت یونانی درست کنید

یکی از روش هایی کـه به کمک آن مـی توانید مصرف سیـاه دانـه را بـه برنامـه غذایی روزانـه تان اضافه کنید تهیـه  املت یونانی با سیـاه دانـه است. به منظور تهیـه این املت کـه مـی توانید درون وعده صبحانـه آن را مـیل کنید بـه تخم مرغ، یک عدد گوجه فرنگی، کمـی پنیر سفید فتا، یک حبه سیر، سیـاه دانـه و اندکی فلفل نیـاز دارید.

برای تهیـه این املت کافی هست به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون درون تابه بریزید و گوجه خرد شده و سیر را درون آن تفت دهید. سپس تخم مرغ را بـه آن اضافه کنید و در آخرین مرحله پخت پنیر رنده شده فتا، فلفل و سیـاه دانـه را روی تخم مرغ بریزید. بـه این ترتیب بـه سادگی مـی توانید سیـاه دانـه را بـه برنامـه غذایی روزانـه تان اضافه  کنید و از خواص درمانی و تسکین دهنده آن بهره ببرید.

پنیر با چاشنی سیـاه دانـه بخورید

یکی دیگر از روش هایی کـه مـی توانید بـه کمک آن گیـاه سیـاه دانـه را بـه سبد غذایی خانواده اضافه کنید استفاده از  پودر تخم سیـاه دانـه با پنیر درون وعده صبحانـه یـا مـیان وعده عصر است. مـی توانید با پودر تخم سیـاه دانـه و پاشیدن آن روی پنیری کـه تصمـیم دارید مـیل کنید یک پنیر با چاشنی سیـاه دانـه درون منزل تهیـه و از آن به منظور بهره بردن از خواص سیـاه دانـه استفاده کنید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان سرماخوردگی

مصرف مرتب سیـاه دانـه و همچنین روغن آن درون برنامـه ی غذایی تاثیر فوق العاده ای روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را درون برابر بیماری‌های زمستانی و سرماخوردگی مصون مـی‌کند. مـی‌توانید بـه خورشت ها، ماست یـا سالادهایتان نیز سیـاه دانـه بزنید و از خواص آن نـهایت استفاده را ببرید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان مشکلات گوارشی

اگر شما نیز جزو افرادی هستید کـه دچار اختلالات گوارشی هستید مـی‌توانید بـه سیـاه دانـه اعتماد کنید. مـی‌توانید هر روز چند قطره از روغن سیـاه دانـه را بـه نوشیدنی گرم تان اضافه کرده و مـیل کنید. سیـاه دانـه و روغن آن باعث تقویت فلور روده شده، با نفخ و گاز معده مقابله مـی‌کند و همچنین مـیکروب‌های آسیب رسان بـه دستگاه گوارش را کـه باعث نفخ و دل درد و ورم معده مـی شوند، از بین مـی‌برد.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور مقابله با خستگی 

اگر مدتی هست که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید حتما روغن سیـاه دانـه را بـه برنامـه ی غذایی تان اضافه کنید. صبح‌ها بـه چایتان چند قطره روغن سیـاه دانـه، کمـی عسل و چند پر نعنا اضافه کنید. این کار را بـه مدت ۱۰ روز ادامـه دهید. خواهید دید کـه به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی تان چند برابر مـی‌شود.

برای افرادی کـه شیمـی درمانی کرده اند

دانـه های سیـاه دانـه و روغن گرفته شده از آن از جمله بهترین داروهای گیـاهی و طبیعی به منظور بیمارانی محسوب مـی شود کـه به دلیلشیمـی درمانی یـا مصرف داروهای شیمـیایی دچار نارسایی و اختلال درون عملکرد کلیـه ها شده اند. با مصرف روغن سیـاه دانـه مـی توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیـادی کراتین موجود درون خون را کنترل و مـهار کرد.

با مصرف سیـاه دانـه پوستی صاف و یکدست داشته باشید

استفاده موضعی از تخم سیـاه دانـه و روغن کنجد به منظور درمان جوش های زیرپوستی بسیـار موثر است.

روغن کنجد و پودر سیـاه دانـه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب بـه بهبود جوش های زیرپوستی منجر مـی شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب حتما مراقب بود کـه بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا کـه استفاده بیش از اندازه از انواع روغن ها موجب بسته شدن منافذ پوستی مـی شود.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان جوش های چرکی

استفاده از خمـیر سیـاه دانـه به منظور درمان جوش هایی کـه غالبا بعد از بلوغ درون نوجوانان بـه وجود مـی آید و در برخی موارد که تا جوانی افراد ادامـه پیدا مـی کند، موثر است. به منظور تهیـه این خمـیر کافی است، پودر سیـاه دانـه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک مـی کند جوش های التهابی و چرکی بـه مرور خشک و برطرف شوند.

نحوه مصرف روغن سیـاه دانـه به منظور تسکین روماتیسم 

یک فنجان روغن سیـاه دانـه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را درون محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمـی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان اسهال

یک قاشق غذاخوری سیـاه دانـه ی آسیـاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا درون سه وعده مـیل نمایید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان دیـابت نوع ۲

مصرف تنـها ۲ گرم سیـاه دانـه درون روز مـیزان قندخون و هموگلوبین گلیکوزیـه (HbA1C) را کاهش مـی دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، درون حالی کـه مقاومت بـه انسولین را کم مـی کند.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان فشار خون بالا

افراد مبتلا بـه این مشکل مـی توانند تنـها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی هست دوبار درون روز ۱۰۰ و ۲۰۰ مـیلی گرم عصاره سیـاه دانـه را مصرف کنند.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان آسم

آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیـادی حیوانات مبتلا بـه آسم بـه وضوح نشان مـی دهد کـه اثرات سیـاه دانـه (همراه با آویشن) نتایج بسیـار چشمگیری را نسبت بـه داروهای معمولی دارد.بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن ش بـه همراه عصاره سیـاه دانـه اثرات بسیـار مطلوبی را به منظور افراد مبتلا به آسم و راههای هوایی آنـها دارد.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان سرطان روده بزرگ

این سرطان رشد یـافته را مـی توان با استفاده ازعصاره سیـاه دانـه بـه راحتی متوقف کرده و از مصرف داروهای شیمـیایی مضر درون امان ماند. تحقیقات دامـی نشان مـی دهد کـه روغن سیـاه دانـه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موشـهای سرطانی داشته است.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور تسکین دردهای شکمـی

خانم های بارداری کـه در روزهای پایـانی دوران بارداری قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود بـه سر مـی برند با شروع دردهای شکمـی یـا دردهای زایمان مـی توانند از ترکیب سیـاه دانـه و عسل به منظور کنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدن شان استفاده کنند. به منظور تهیـه این ترکیب کافی است، پودر الک شده سیـاه دانـه را با عسل مخلوط کرده و سپس مقدار اندکی روغن حیوانی بـه آن اضافه کنند.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان و ترک اعتیـاد

سیـاه دانـه قادر بوده ۳۵ فرد معتاد را کـه به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان ناراحتی های کبدی

مقداری از پودر سیـاه دانـه را با گیـاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، بـه مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را مـیل کنید.

همچنین مـی توانید روغن سیـاه دانـه را کـه در حال جوش است، با غنچه ی برگ های بید (برگ های کوچک ) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را بـه مدت یک هفته مـیل کنید

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان سردرد و مـیگرن

نصف قاشق سیـاه دانـه آسیـاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانـه هایی شبیـه رازیـانـه دارد) و سه تکه مـیخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر هست کمـی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را مـی توانید درون هنگام شروع سردرد و مـیگرن بنوشید. با روغن سیـاه دانـه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید که تا از سردرد خلاص شوید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان درد و ناراحتی های کلیوی

یک استکان سیـاه دانـه را درون یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را مـیل نمایید.همچنین مـی توانید یک قاشق غذاخوری سیـاه دانـه آسیـاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمـیز) درون آن قسمت از کلیـه کـه احساس درد مـی کنید بگذارید.

این عمل را روزانـه یک بار و به مدت پنج روزادامـه دهید.هر روز مقداری جعفری را درون یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیـاه دانـه را بـه آن افزوده و صبح و شب یک فنجان مـیل کنید. این کار را بـه مدت پنج روز ادامـه دهید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان بی اختیـاری ادرار

پوسته تخم مرغ را بعد از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیـاه دانـه مخلوط کرده و بکوبید که تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را درون یک لیوان شیر ریخته و آن را بـه هم بزنید و صبح و شب، بـه مدت یک هفته مـیل کنید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان دل پیچه و درد های روده ای

به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیـاه دانـه بـه آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان درد رحم

برای درمان درد رحم و زایمان، پودر سیـاه دانـه را با عسل و روغن مخلوط نموده، مـیل کنید.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان تب

اگر مقداری سیـاه دانـه را بکوبید و با کمـی سکنجبین مـیل نمایید، تب را برطرف مـی کند.

نحوه مصرف سیـاه دانـه به منظور درمان ریز ش مو

برای جلوگیری از ریزش موها و رویـاندن موهای ریخته شده، پودر سیـاه دانـه و حنا را درون روغن سوسن مخلوط کرده  و بر سر ضماد کنید.

: روغن سیاه دانه در منزل




[نحوه مصرف سیـاه دانـه - salamati.ir روغن سیاه دانه در منزل]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 22 Jul 2018 11:20:00 +0000